Ποιές είναι οι προϋποθέσεις για την Θεία Κοινωνία - Β' Μέρος


Αναγνώσεις: |


Η αντιγραφή και αποθήκευση έχει καταχωρηθεί επιτυχώς!

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.

Έχετε αντιγράψει το άρθρο στα αγαπημένα στις:

Σας ενημερώνουμε ότι ο παρόν ιστότοπος χρησιμοποιεί λογισμικό διασφάλισης πνευματικών δικαιωμάτων.
"Ἰδού, βαδίζω πρὸς θείαν κοινωνίαν..."
[...] Ασχοληθήκαμε μέ τήν δικαιολογία καί τήν πρόφαση τῆς ἀναξιότητας πού προβάλλουν πολλοί Χριστιανοί, ὥστε νά μήν κοινωνοῦν. Εἴπαμε ὅτι ἡ δικαιολογία αὐτή εἶναι ἀνυπόστατη, διότι, ναί μέν, ὅλοι εἴμαστε ἀνάξιοι νά μεταλαμ­βά­­νουμε τοῦ Σώματος καί Αἵ­ματος τοῦ Κυρίου, ἀλλά ὁ Θεός, ἀπό ἀπέραντη ἀγάπη, μᾶς παραχωρεῖ τήν σχετική ἀξιότητα, γιά νά κοινωνοῦμε καί νά ἔχουμε αἰώνιο ζωή. Αὐτήν τήν σχετική ἀξιότητα ὑπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις γιά νά τή λάβουμε. Μ’ αὐτές θά ἀσχοληθοῦμε στό παρόν τεῦχος.


Κατ’ ἀρχάς, πρέπει νά ποῦμε ὅτι, γιά νά ἔχει τό δικαίωμα ἕνας ἄνθρωπος νά κοινωνήσει τῶν ἀχράντων Μυστηρίων, πρέπει νά εἶναι ὁ­πωσ­δήποτε βαπτισμένος Ὀρ­θό­δο­ξος Χριστιανός. Ἐάν δέν ἔχει βαπτισθεῖ, ἤ ἄν ἔχει βαπτισθεῖ ἀπό ἄλλο χριστιανικό δόγμα, τό­τε δέν μπορεῖ νά προσέλθει καί νά κοινωνήσει κατά τήν Θεία Λει­τουργία πού τελεῖται σέ ὀρ­θό­δοξο χριστιανικό ναό. Εἶναι με­γά­λο λάθος αὐτό πού νομίζουν πολλοί, ὅτι μπορεῖ νά μεταλάβει ὁ ὁποιοσδήποτε, ἀφοῦ ἡ Θεία Κοινωνία εἶναι «γιά τό καλό». Αὐ­τό τό ἐπικαλοῦνται κυρίως γιά τά ἀλλόδοξα ἤ ἀλλόθρησκα παιδιά, ὅταν γίνονται οἱ σχολικοί ἐκκλησιασμοί, εἶναι ὅ­μως μεγάλη ἀσέβεια πρός τό μυστήριο.

Πρώτη, λοιπόν, καί ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά νά κοινωνήσει κάποιος, εἶναι νά εἶναι βαπτισμένος Ὀρθόδοξος Χριστιανός. Νά φοράει ἡ ψυχή του τόν λευκό χιτώνα πού τοῦ χαρίζει τό Ἅγιο Πνεῦμα κατά τήν βάπτιση. Εἶναι πολύ γνωστή ἡ πα­ρα­βολή τοῦ μεγάλου Δείπνου, πού εἶπε ὁ Χριστός, ἡ ὁποία εἰκονίζει τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας καί κατά τήν ὁ­ποία, ὅταν προσῆλθαν κάποιοι πού δέν εἶχαν ἔνδυμα γάμου νά παρακαθίσουν στό Δεῖπνο, ἀποπέμφθηκαν. Μόνο ὅσοι εἶχαν ἔνδυμα γάμου, στάθηκαν ἄξιοι νά εἰσέλθουν καί νά γευθοῦν τοῦ Δείπνου. Τό ἔνδυμα γάμου εἶναι ὁ λευκός χιτώνας πού λαμβάνει ἡ ψυχή κατά τήν βάπτιση, τόν ὁποῖο ἔχουμε χρέος νά τόν διατηροῦμε καθαρό καί εἶναι ἀπαραίτητος γιά τήν συμμετοχή μας στήν Θεία Κοινωνία.

Αὐτόν ὅμως τόν λευκό χιτώνα, δυστυχῶς, ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι τόν λερώνουμε μέ τίς ἁμαρτίες μας. Καί, σίγουρα, μέ λερωμένο χιτώνα δέν ἐπιτρέπεται νά κοινωνήσουμε. Ἡ ἀξιότητα, λοιπόν, γιά τήν προσέλευσή μας στό Μυστήριο ἐξαρτᾶται ἀπό τήν καθαρότητα τοῦ χιτῶνος τῆς ψυχῆς μας.

Ὁ ἀγώνας μας γιά νά ἔχουμε καθαρό χιτώνα τήν στιγμή πού θά κοινωνήσουμε, μπορεῖ νά χωρισθεῖ σέ τρία ἐπιμέρους ἀγωνίσματα: α) Ἀγώνας σέ ὅλη μας τήν ζωή, β) ἀγώνας λίγες ἡμέρες πρό τῆς Θείας Κοινωνίας καί γ) ἀγώνας τοῦ τελευταίου εἰκοσιτετραώρου.

α) Ἐάν θέλουμε, τήν ὥρα πού θά προσέλθουμε στό Ποτήριο τῆς ζωῆς, νά ἔχουμε τό κατάλληλο ψυχικό ἔνδυμα, εἶναι ἀνάγκη νά τό διατηροῦμε αὐτό συνεχῶς ὅσο πιό καθαρό γίνεται. Χρειάζεται συνεπῶς ἐγρήγορση τοῦ πιστοῦ, νά διατηρεῖ συνεχῶς καθαρό τόν χιτώνα τῆς ψυχῆς του, ὥστε νά μπορεῖ νά κοινωνεῖ συχνά. Τό πόσο συχνά θά μεταλαμβάνει, ἐξαρτᾶται ἀπό τήν ὅλη ζωή του. Δέν εἶναι θέμα προετοιμασίας λίγων μόνο ἡμερῶν πρό τῆς Θείας Κοινωνίας, ἀλλά τῆς ἐν γένει ζωῆς του. Ὁ Χριστιανός πρέπει ἀδιαλείπτως νά ἀγωνίζεται τόν ἀγώνα τῆς ἀρετῆς, νά τηρεῖ τό θέλημα τοῦ Θεοῦ στήν ζωή του καί ὄχι νά τό θυμᾶται αὐτό λίγες ἡμέρες μόνο πρό τῆς Θείας Κοινωνίας. Ὁ πνευματικός ἀγώνας, ἡ νηστεία, ἡ μετάνοια, ἡ Ἐξομολόγηση, δέν εἶναι ἀγωνίσματα πού πρέπει νά γίνονται μόνο πρό τῆς Μεταλήψεως, ἀλλά αὐτά πρέπει νά εἶναι ἡ ζωή του. Μάλιστα, ἐάν κάνει προσεκτική πνευματική ζωή, τότε μπορεῖ νά κοινωνεῖ καί πολύ συχνά. Ὅλα αὐτά βέβαια, μέ τήν ἐπίβλεψη καί τίς ὁδηγίες τοῦ πνευματικοῦ.

β) Γιά νά κοινωνεῖ συνεπῶς κάποιος, εἶναι δεδομένο ὅτι ὅλη του ἡ ζωή θά εἶναι πνευματική. Δέν ἀρκεῖ, ὅμως, μόνο αὐτό. Χρειάζεται καί προετοιμασία κατά τίς ἡμέρες πού πλησιάζουν τήν ὥρα τῆς Μεταλήψεως. Μάλιστα ὅσο πιό ἀραιά κοινωνεῖ κανείς, τόσο πιό μεγάλη πρέπει νά εἶναι αὐτή του ἡ προετοιμασία.

Πρῶτα ἀπ’ ὅλα, πρέπει νά φροντίσει νά καθαρίσει τό ἔνδυμα τῆς ψυχῆς του ἀπό τόν ρύπο τῶν ἁμαρτιῶν. Ἡ ἁμαρτία, εἴτε μικρή εἴτε μεγάλη, λερώνει τόν λευκό χιτώνα τῆς βαπτίσεως καί, ὅπως προείπαμε, αὐτό εἶναι ἀποτρεπτικό τῆς θείας Μεταλήψεως. Ὁ μοναδικός τρόπος λευκάνσεως τοῦ ψυχικοῦ χιτῶνος εἶναι νά περάσει ἡ ψυχή ἀπό τό Μυστήριο τῆς Ἐξομολογήσεως. Ὅταν, συνεπῶς, ὁ ἄνθρωπος προετοιμάζεται νά κοινωνήσει, εἶναι ἀνάγκη νά κάνει μία αὐτοκριτική, νά δεῖ ποῦ σφάλλει, νά μετανοήσει γι’ αὐτά του τά σφάλματα καί νά φροντίσει νά τά ἐξομολογηθεῖ. Θά μεριμνήσει νά ἐξομολογηθεῖ ὄχι τήν παραμονή τῆς Μεταλήψεως ἀλλά κάποιες μέρες πρίν. Διότι μπορεῖ ὁ πνευματικός νά τοῦ ζητήσει κάποιο πνευματικό ἀγώνισμα πρό τῆς Θείας Κοινωνίας καί νά μήν προλάβει νά τό κάνει· ἤ νά μήν τοῦ ἐπιτρέψει νά κοινωνήσει, ὁπότε θά στενοχωρηθεῖ πολύ πού θά ἀλλάξει, τελευταία στιγμή, τό πρόγραμμά του.

Ἐπίσης, θά φροντίσει νά νηστέψει, ὅσο τοῦ ἔχει καθορίσει ὁ πνευματικός. Ἡ νηστεία πρέπει νά εἶναι καί ὑλική καί πνευματική, ἀναλόγως μέ τίς ὁδηγίες τοῦ πνευματικοῦ του (καί ὄχι ἄλλων, τρίτων) καί οἱ ὁποῖες εἶναι καθοριστικές. Ὅσον ἀφορᾶ τήν σωματική νηστεία, θά ἀπέχει ἀπό τίς ἀρτύσιμες τροφές, ἀπό τήν πολυφαγία καί τά ζευγάρια θά φροντίσουν γιά τήν μεταξύ τους ἐγκράτεια. Γιά τήν πνευματική νηστεία, εἶναι ἀνάγκη νά ὑπάρξει φύλαξη τῶν πέντε αἰ­σθήσεων, φύλαξη τῶν σκέψεων, ἐντονότερη προσευχή, μετάνοιες, ἄσκηση, ἀγώνας.

Αὐτά ὅλα συνθέτουν τήν προετοιμασία πού πρέπει νά κάνει ὁ πιστός γενικά στήν ζωή του, ἀλλά καί τίς τελευταῖες ἡμέρες πρό τῆς Θείας Κοινωνίας.

Πηγή: Ἀπό τό Μηνιαῖον Ὀρθόδοξον Χριστιανικόν περιοδικόν «Ἁγία Λυδία», ἔτος 43ον, τεῦχος 510, Σεπτέμβριος 2015

Γίνετε συμμέτοχοι στην προσπάθειά μας!

Αποστείλετε προτεινόμενο υλικό στο ptheoxaris@yahoo.gr προς ωφέλεια των ψυχών όλων μας!